Miten nyt menee? Ihan OK! 

Muutos parempaan tai tasaisempaan arkeen on tapahtunut, kun kuulemme perheiden sanovan, että nyt asia on OK eli ei ainakaan huonommin. Silloin todellakin on syy olla iloinen perheen kanssa ja puolesta. OK ja ihan hyvin on valtava harppaus, kun usein meidän perhetyömme tai muu palvelu alkaa perheiden kanssa tilanteesta, mitä “OK” tai ”ihan hyvin” ei kuvaa.  

Kuvaus Elämän Huoltamon perhetyöstä, kun saamme palautteen, kun asiat ovat menneet hieman paremmin perheessä: 

Jee me onnistuimme! Kuulithan mitä hän sanoi, että perheellä menee ihan OK! Wau – on niin palkitsevaa tehdä tätä työtä, kun saa onnistumisia! 

Hih, näin me joskus syystäkin ajatellaan, että muutos parempaan tai tasaisempaan arkeen on tapahtunut, kun kuulemme perheiden sanovan, että nyt asia on OK eli ei ainakaan huonommin. Silloin todellakin on syy olla iloinen perheen kanssa ja puolesta. OK ja ihan hyvin on valtava harppaus, kun usein meidän perhetyömme tai muu palvelu alkaa perheiden kanssa tilanteesta, mitä “OK” tai ”ihan hyvin” ei kuvaa.  

Miten käännös perheen oman näköiseen parempaan arkeen tehdään?

Käytämme Elämän Huoltamon palveluissa aikaa aidosti arvojemme toteutumiseen; kuunteleminen, kiittäminen, kannustaminen, kysyminen ja kehuminen. Lisäksi meillä on prosessi muutoksesta, miten muutosta asiakassuhteessa eletään. 

  1. Suhteen luominen 
  1. Luottamuksen tuottaminen 
  1. Yhteinen ymmärrys tilanteesta – ei tarvitse korostaa omaa asiantuntijuutta ja osaamista.  
  1. Työn tekeminen, toistojen määrä ja arjessa yhdessä eläminen 
  1. Palautteen anto – enemmän kannustavaa, mutta ehdottomasti myös haasteiden ja epäkohtien esille nostaminen 
  1. Lisäavun pyytäminen ja yhteistyön tekeminen verkostossa 
  1. Muutoksen jälkeen pysyvyyden juurruttaminen, joten tarvitaan riittävän pitkää työaikaa prosessille. Perheet oppivat luottamaan ja vastaanottamaan tukea, joten siitä irti päästäminen on vaikeaa – ohjaus muihin riittäviin palveluihin. 

Miten muutos käytännössä tapahtuu?

Alkuun paneudumme suhteen luomiseen. Siihen menee omanlainen aika ja sitä tapahtuu pitkin asiakassuhdetta. Tärkeintä suhteen luomisessa prosessin alussa on kuuntelu, kysyminen ja kehuminen. Kehuminen on tärkeää jo siinä, että jotenkin perhe on selvinnyt tähän asti haastavan elämäntilanteen kanssa.  

Luottamuksen tuottaminen on jo niin vaikea aihe, että tekee mieli ohittaa se. Luottamusta voi pyrkiä rakentamaan olemalla itse avoin, selkeä, kuunteleva ja ymmärtäväinen. Sen vuoksi käytin termiä luottamuksen tuottaminen, koska rakentamisessa voin olla vastuussa vain omasta toiminnasta. Luottamuksen tuottamisessa voi pyrkiä itse tuottamaan parhaimmat mahdolliset keinot yhteisen luottamuksen rakentamiseen.  

Kolmas prinsiippi lienee selkeä; yhteinen ymmärrys tilanteesta – ei tarvitse korostaa omaa asiantuntijuutta ja osaamista. Kuunnellaan, kysytään, kiitetään jakamisesta ja kunnioitetaan perheen näkemystä tilanteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Työntekijän omaa osaamista ei ole tarpeen korostaa. Asiantuntijuutta on se, että antaa perheelle tilaa oman tarinan ja elämäntilanteen kanssa.

Työntekoa ja toistoa

Sitten tehdään työtä, eletään yhdessä arkea ja toistetaan sitä mitä on tehty. Meidän työssämme työnteko on arjen ohjaamista, lisäaikuisena olemisena, siivoamista, leikkimistä ja touhuamista. Lisäksi se on perheen tilanteen ja tunteiden sanoittamista ja käytännön toimintatapojen havainnollistamista.  Työtä on paneutua tunteiden merkitykseen, empatiaan ja toimintatapojen toistuvuuteen. Lisäksi se on toiminnanohjausta.  

Työssä otamme uusia toimintamalleja pohdittavaksi, kokeiltavaksi ja kannustamme yrittämään uudelleen. Nostamme esille huolia tai havaintoja. Sanoitamme, mitä näemme ja mitä teemme. Ennen kaikkea etsimme ja havainnoimme voimavaroja sekä onnistumisia. Yritämme sanoittaa ne ja saada onnistumiset toistumaan. Keinoina meillä on keskustelun lisäksi toiminnalliset menetelmät ja kirjalliset tehtävät. Käytämme luovia menetelmiä, hauskanpitoa ja liikuntaa.  

Palautteen anto, sitä tapahtuu edellä mainitun työn lomassa, mutta myös erityisesti joka kuukausi, kun pysähdymme hetkeksi kuukausikoosteen äärelle miettimään, miten mennyt kuukausi sujui, mitä tehtiin ja miten työtä jatketaan. Kirjaaminen on tärkeä osa työtämme. Se on raportti, mutta se on myös työväline palautteen antoon ja muutoksen huomaamiselle.  

Kohdat 4 ja 5 jatkuvat. Välillä palataan kohtiin 1, 2 ja 3. Toisinaan hypätään kohtaan 6 jo työn alussa, mutta viimeistään pohditaan verkoston ja muun tuen mukaan ottamista, jos oma muutostyö ei ole riittävää, oikeanlaista tai tuen tarve on muuttunut.

Lopputilanne

Jos voidaan todeta, että nyt menee OK sen elämäntilanteen jälkeen, kun sitä ei ollut mahdollista sanoa, alkaa OK-tunteen juurruttaminen ja pysyvyyden hakeminen. Toivomme aina riittävän pitkää työaikaa työllemme. On kuitenkin vaikea sanoittaa etukäteen, kuinka paljon se on. Vaikka lastensuojelussa usein edetään 3 kuukauden sykleissä, niin se ohjaa myös meidän työtämme, mutta emme siitä liikaa stressaa. Me osaamme hahmottaa, missä kohtaa prosessia olemme ja sanoittaa, milloin koemme lisäajan tarvetta työlle tai myös näemme, että jokin muu tuki voisi olla parempaa ja toimivampaa.

Siinä se sitten on: OK!

-Maija

Kirjoittaja Maija Kankaanmäki on Elämän Huoltamon sosiaalipalveluiden johtaja. Voit ottaa häneen yhteyttä maija.kankaanmaki@elamanhuoltamo.fi tai 050 382 2338 

P.S. Elämän Huoltamolla on ollut ilo tehdä yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa. Tilaa on jälleen uusille asiakkuuksille niin ammatillisessa tukihenkilötyössä kuin perhetyössä. Voimme myös toteuttaa perhekuntoutusta, mihin kokoamme aina asiantuntijavetoisen tiimin ja käytämme perheterapeuttia tukena prosessissa. Meillä on lisäksi alkamassa räätälöityjä selvitystöitä Teidän arviointityönne tai muun työn tueksi, ja niitä palveluja voimme aloittaa myös uusia syksyn aikana. Meillä pyörii erityisesti Lahdessa valvotut- ja tuetut tapaamiset. Neuropsykiatrinen osaaminen on merkityksellinen osa kaikkia palveluitamme ja tietysti erityisesti Nepsy-valmennuksissa! 

Olemme laajentamassa toimintaamme ja olemme saaneet uusia toiminta-alueita AVI:n ilmoitusten hyväksymisen jälkeen.  

Ollaan avoimin mielin yhteydessä ja aloitetaan Teidän tarpeisiinne sopivia palveluita! 

Jaa tämä blogi

Scroll to Top